3 powody, dla których warto importować z Chin

1. Import z Chin jest tani

Dlaczego? Przede wszystkim wiąże się to z drogą transportu. Transport morski jest zdecydowanie najtańszy, chociaż i najwolniejszy. Jednorazowo statek może zabrać nawet 10-16 tysięcy kontenerów o wymiarach 6metrów (dł.) x 2,5 metra (szer.) x 2,6 metra (wys.). Koszt wynajęcia kontenera do przewozu towarów to dla importera średnio 13 tysięcy złotych, aczkolwiek oferty mogą się różnić nawet +- 3 tysiące złotych. Import z Chin jest tani nie tylko dzięki taniemu transportowi ale także dzięki taniości produktów. Cena produktów w Chinach wciąż jest stosunkowo niska, natomiast jakość wzrasta. Dla importerów oznacza to wysoką atrakcyjność, zwłaszcza że europejscy konsumenci zdążyli się już przyzwyczaić do tego, że większość produktów w ich domach pochodzi właśnie z Chin, zaś niektórzy polscy producenci tak naprawdę wcale nie są…polscy. Dlaczego? Niektóre marki kształtują swój wizerunek jako rdzennie rodzimego brandu, natomiast produkcja w najlepsze trwa w Chinach. O gospodarce chińskiej dowiecie się więcej o źródła – w serwisie o imporcie z Chin. Nie wszyscy konsumenci są tego świadomi, ale warto także wspomnieć z tego miejsca o markach chińskich, które są naprawdę dobre i stają w szranki z dotychczasowymi liderami: Lenovo, Huawei, Xiaomi, Meizu – to przede wszystkim smartfony oraz tablety.

2. Importując z Chin może posiłkować się pomocą spedytorów oraz booków

Towary z Chin przepływają długą drogę – albo południową stronę od obok Indonezji, Indii oraz przez kanał Sueski aż przez Morze Śródziemne, albo północnym szlakiem czyli Oceanem Arktycznym. Importer nie musi jednakże przebywać w tym czasie na pokładzie statku, zaś wszystkim zajmuje się osoba będąca wykonawcą zlecenia czyli spedytor. Spedytor składa u armatora (przewoźnika kontenerów) tzw. booking, jest do potwierdzenia chęci załadowania towaru na kontenerowiec, tam muszą znaleźć się wszelkie informacje o tym co się przewozi, ile to waży, jaka jest tego kubatura itd. Kiedy towar trafi na statek eksporter zostaje o tym poinformowany i ostatnim procesem importu z Chin jest już tylko rozładunek oraz dostarczenie pod wybrany adres towarów. Najczęściej czas transportu drogą morską z Chin trwa cztery tygodnie.

Chiny a import

3. Import nie zawsze wymaga wiele miejsca

Trudno jest jednoznacznie wskazać średnie zamówienie ilości kontenerów z Chin. Jest to spowodowane różną wielkością towarów. Niektóre są bardzo małe ale bardzo wartościowe – oznacza to, że bardzo opłaca się sprowadzać z Chin elektronikę – jest mała, znajduje się złożona w pudełkach. Jeden kontener może jej zabrać dosłownie całą masę. Większe przedmioty są mniej opłacalne, ze względu na swoją kubaturę. Droga morska to świetny sposób na importowanie towarów, zwłaszcza, że importer ramiona spedytora nie jest ograniczony ilością kontenerów, które może przywieźć do Polski. Miejsce jest niezwykle istotne, gdyż liczba kontenerów na statku jest ograniczona, jak wspomnieliśmy na początku średnio zabierane jest 10 tys. kontenerów (w jednostkach TEU: 10 000). Największy kontenerowiec świata może zabrać na swój pokład nawet 2 razy tyle kontenerów – blisko 20 tysięcy. Został wyprodukowany w Korei Południowej, natomiast obecnie zarejestrowany jest w Panamie.